Home arrow Technika arrow OT-64A
Vojenskyklub.cz | Čtvrtek, 26 prosinec 2024
KPHVJT
KPHVJ Mordové rokle, z.s.
založený dne 27.11.1999 v restauraci „U vrtule“ ve Zbožíčku u Nymburka.
Třebestovice, Kerská 160, PSČ 289 12
OT-64A
Napsal Honza Vojáček   
Neděle, 10 leden 2010

Vývoj nového středního obrněného kolového transportéru (SKOT) začal v ČSSR na konci 50. let. V té době se měla podstatně modernizovat celá čs. armáda (užívala stále spoustu druhoválečné techniky) a bylo rozhodnuto, že se dá příležitost domácímu průmyslu vyvinout a vyrábět moderní vojenskou techniku. První projekt byl předložen v roce 1959. V roce 1961 se k projektu připojilo Polsko, jež potřebovalo nahradit staré sovětské obrněné transportéry BTR-152. V té době se již prováděly armádní testy. Polská strana se zaměřila na vývoj korby a československé podniky na podvozek. Sériová výroba nového typu začala v roce 1964 a do výzbroje byl zařazen ještě téhož roku. Během služby vzniklo i několik modifikací, jako např. sanitní, opravárenské, velitelské, zaminovací apod. Původní verze neměla výzbroj, ale pozdější modifikace již obdržela bojovou věž. Speciální verze byly většinou neozbrojené.   Do výzbroje Československé lidové armády vstoupil transportér v roce 1964 a během 70. let jich již v ČSLA sloužilo na 3 500. Během 80. let začaly být SKOTy nahrazovány pásovými BVP-1. V 90. letech a na počátku nového století ještě OT-64 sloužily v zahraničních misích, převážně na Balkáně (SFOR, KFOR). Poslední vozidla OT-64 byla vyřazena během roku 2006 a v letech 2007-2012 budou kompletně přezbrojeny rakouským OT Pandur II. Vysloužilé transportéry jsou odprodávány do zemí Afriky a Asie nebo končí na šrotištích.

 

Nejrozšířenější nástavby:

 

OT-64A2 se od základní verze popsané níže se liší pouze kulatou otočnou věží shodnou s věží vozidel BRDM-2, BRT-60 a BRT-70. Věž je vyzbrojena kulometem KPVT 14,5 mm se zásobou 500 nábojů a kulometem PKT 7,62 mm se zásobou 2000 nábojů. Odměr věže i náměr obou zbraní je udělován manuálně a pohybuje se v rozsahu od -4°do +29°.

 

OT-64/R2M je střední obojživelný kolový obrněný transportér s rozšířeným spojovacím zařízením. velitelské stanoviště - je rozděleno na pracoviště orgánů velení - velitele praporu a štábu, pracoviště technické obsluhy - 2 pracoviště radistů. Výbavu velitelského stanoviště tvoří spojovací uzel R2, navigační a pozorovací zařízení, napájecí a nabíjecí zařízení, pomocné zařízení.
OT-64/R3MT
 
OT-64/R4MT
DTP-64 je střední obojživelný kolový obrněný transportér vybavený nářadím, přípravky, zařízením, náhradními díly a spotřebním materiálem k provádění běžných oprav a ošetřování bojové i přepravní techniky. Podává účinnou a rychlou technickou pomoc osádkám poškozené techniky, umožňuje provádění běžných oprav a ošetřování techniky v polních podmínkách. Bojový prostor výsadku (roje) - je upraven pro uložení veškerého vezeného materiálu DTP-64.

 

Takticko technická data (základní verze)

TYP VOZIDLA:

OBRNĚNÝ TRANSPORTÉR

Označení:

OT-64

Celková délka:

5 750 mm

Výška přes věž:

 

2 760 mm

Výška přes kopuli řidiče: 2 320 mm
Výška po strop: 2 060 mm

Celková šířka:

2 350 mm

Světlost:

400 mm

Hmotnost v boj. připravenosti:

12 150 kg

Osádka:

3 osoby

Rychlost:

94 km / hod

Rychlost plavby:

9 km / hod

Největší soupavost:

70 %

Min. stopový poloměr otáčení:

10,75 m

Výzbroj vozidla:

dle modifikace a druhu určení vozidla

Spojovací prostředky:

Radiostanice R-113, tankové hovorové zař. R-120

Motor vozidla:

T 928-14, 8 V vzduchem chlazený nafotvý motor s přímým vstřikem paliva o výkonu 132 kW
při 2000 ot./ min

Převod:

Mechanický, 5+1, + přídavná převodovka (10+2), + pohon vrtulového čerpadla a navijáku

Podvozek:

2 řiditelné a 2 neřiditelné nápravy s mech. redukčními rozvodovkami se stálým převodem oz. koly pro každou dvojici náprav a mech rozvodovkami se stálým redukčním převodem s kuželovým diferenciálem pro každou nápravu

4 př. řiditelné a 4 zad. neřiditelné polonápravy s kyvnými rameny odpružené vinutými pružinami s 10 dvojčinnými kapalinovými tlumiči

Kola: 8 diskových dělených huštených na 0,35 MPa

Překročivost:

2,0 m (šířka příkopu)

Výroba:

ČSSR,Polsko

Zavedeno do výzbroje:

V roce 1964

 

OT-64A2

ot-64x

 

Zdroj: Hlavní tekticko-technická data tankové a automobilní techniky ČSLA,

obrázek z www.vojsko.net

 

 
Poslední novinky

© 2024 Vojenskyklub.cz
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.